kesan-kesan kahwin awal (pelajar)

Thursday, August 5, 2010
By zuhimi
setelah mendengar dan membaca tajuk hangat kat paper pagi semalam..

aq terbaca satu tajuk yang aq totally memang tak setuju... 
iaitu pelajar di Malaysia( lelaki bawah 18 tahun dan perempuan bawah 16 tahun) dibenarkan berkahwin...
hangat beb tajuk ni sampai masuk BBC news...

aq tak setuju atas beberapa sebab dan kesan yang aq rasa lagi banyak buruk dari baiknya...
jom kite tengok kesan jika pelajar dibenarkan berkahwin...

firstly... kesan jangka pendek..
cube fikir... mungkin dengan perkahwinan dapat mengurangkan kes buang anak.... TAPI aq rasa kalau setakat budak-budak la yang kahwin... berape lame boleh tahan... orang dewasa pown ade yang x sampai setahun bercerai
ni kan lagi budak-budak.... kes buang anak / anak luar nikah menurun tapi nanti kes penceraian pulak yang naik mendadak... come on lah... perkahwinan tu bukan setakat main pondok-pondok....      




ni jangka masa panjang pulak....

kalaulah pasangan tu menimang cahaya mata... baik sikit bunyi...
nanti anak die 'parents' dieowang pulak yang kene tanggung... tu pon kalau tertanggung... kalau tak tertanggung pulak... x ke penuh sekolah dengan pelajar sekolah punya anak... kalah bilangan anak cikgu.... lagi teruk kalau anak tu terbiar tak de orang nak jaga...
kan dah menambah masalah tu....


satu selesai sepuluh lagi masalah datang...
aq pown tak faham macam mana kerajaan boleh membenarkan perkara ni...
bagi aq perkara tu perlu dibincangkan semula dan mengambil kira pro dan kontra nye...
tu je la yang aq nak komen... kalau banyak2 pulak nanti panas sangat pulak...

9 comments:

August 5, 2010 at 11:13 PM nursarah

benarkan kawen muda bukan satu2nya penyelesaian kepada kes buang anak.
tapi mungkin menambahkan bayak lagi masalah lain, macam yg anda cakap. perceraian.

kawen bukannya soal halalkan hubungan kelamin je, ianya sangat luas dan tggjawabnya adalah besar.

aku yang umo 23 ni pun rasa masih lum layak nak kawen. banyak benda lom sedia. apatah lagi la yg umo 18. adoi.

August 6, 2010 at 12:47 AM kyo_9

hmm.. dahsyat gak isu nih sampai orang BBC pon wat laporan.. ak pon setuju gak ngan pandangan ko bro.. masaalah leh datang daripada pelbagai sudut.. dan kahwin semestinye bukan langkah penyelesaian dia.. usia belasan terlalu awal sangat..

August 13, 2010 at 7:02 PM Anonymous

Salam,

Salah tanggapan saudara,maksud kerajaaan bukan galakan khawin awal,dibagi kebenaran kepada yang terlanjur,yg tak terlanjur tu takyah gataei nak kawin awal,tunggu umur sesuai 27/28 keatas(lelaki)25/26 keatas(pmpn)

August 18, 2010 at 5:38 PM izuhi

hmm... terima kasih juga saudara anonymous atas komentar yang diberi... tapi macam tu pulak... dah terlanjur baru nak kene kahwin ke... kita kan islam... x payah la nak ikut2 macam budaya non-muslim... kan lagi meramaikan golongan yang berzina...
apapepon dalam bab ni semua tindakan ade baik buruknya... tapi kalau boleh jangan jadikan sesuatu yang makruh (kahwin muda) sebagai satu jalan penyelesaian... mesti ade banyak lagi cara yang boleh diikhtiar...

August 31, 2010 at 9:45 PM Anonymous

Kerajaan sebenarnya bagi anak2 muda & ibu bapa untuk membuat pilihan.. "Kalau membujang mendatangkan mudharat yg lebih besar,maka kahwinlah..Kalau berkahwin mendatangkan mudharat yg lebih bedar,maka bersabarlah"

Di sini memerlukan kita untuk berfikir secara rasional.. Bukankah dalam Islam, hukum bernikah itu adalah WAJIB sekiranya lelaki & perempuan itu tidak mampu untuk mengawal nafsunya walaupun dengan berpuasa? dan kita sebagai umat Islam cukup jelas,WAJIB itu merupakan satu perintah ALLAH sekiranya tidak dipatuhi akan mendatangkan dosa..Maka,wajarkah kita pertikaikan tindakan kerajaan yg membenarkan perkahwinan di usia muda sedangkan itu merupakan salah satu cara untuk menghalang anak2 muda melakukan dosa?

Kita perlu perhalusi tindakan bijak kerajaan..

September 14, 2010 at 2:12 AM Chempaka

salam,

Aku masa study dulu memang tak setuju pun pasal kawin muda ni tapi skang aku dah ubah balik pemikiran aku.. sebab aku rasa umur tu hanya angka jer, yang oenting kematangan seseorang tu. Ada je yang umo 40 tapi tak matang2 lagi dan tak tahu akan erti tanggung jawab. Tapi ada gak masih muda belia dan matang n bertanggung jawab.

May 18, 2011 at 5:00 PM Anonymous

btol gak tu....hemm...tp yg mne jlan yg pling baek yg harus dimbil ek???

September 27, 2011 at 11:21 AM daKcHomot

emm..aku mmg xstuju la krajaan bnrkan umo muda cm2 kwen.tgk la bdk2 skrg xcm dlu.byk kes sbb???TERLANJUR.
lg 1 krajaan wt skola utk bdk2 y tlanjur.
itu mbuatkan mkin rmai la xkisah klo tlnjur cz da owk sgp jga diowk.
kita owk islam KENA pk baik bruk dlm ssuatu tindakan.

October 16, 2011 at 1:12 PM muaz

the best method...kewangan kene kukuh..ilmu kene kerap cari dunia akhirat.....fikir jangka panjang ....sedia untuk menjadi matang....jika ingin benar2 berkahwin awal...jgn bik negetive jew....pe la..

addddd

Followers

izuhi One Line Description Avatar Logo new theme by izuhi... thanks to bloger :-p

Blogger Buster LogoSmashing Logo© izuhi.