masih tidak bersyukurkah kita...

Thursday, July 15, 2010
By zuhimi

Sesebuah negara dengan KDNK per kapita dari $ 765 dolar atau kurang ditakrifkan sebagai pendapatan-rendah atau negara-negara miskin. Anda mungkin bertanya-tanya mengapa negara-negara miskin tetap miskin. Beberapa faktor yang saling berkaitan seperti Geografi, industrialisasi, kolonialisme, pendidikan, sumber daya, infrastruktur, kepadatan penduduk, pelaburan, hutang kerajaan dan membuat negara-negara miskin tetap menghadapi kemiskinan. 

Lihatlah ciri-ciri dari sepuluh buah negara-negara termiskin dunia...
10. Ethiopia (GDP - per kapita: $ 700)



Ethiopia kedudukan 170 daripada 177 negara-negara termiskin di Indeks Pembangunan Manusia (IPM UNDP 2006). Setengah dari KDNK bergantung pada kegiatan pertanian. Sektor pertanian menurun kerana teknik penanaman miskin dan kerap kekeringan. 50% daripada penduduk 74.700.000 menanggung beban kemiskinan dan hidup . 47% lelaki dan 31% dari perempuan yang celik huruf. Beberapa bahagian dari Ethiopia menghadapi risiko hepatitis A, hepatitis E, demam kepialu, malaria, rabies, meningitis meningokokus dan schistosomiasis.

09. Niger (GDP - per kapita: $ 700) 


Niger dengan penduduk sebanyak 12.5 juta orang adalah salah satu dari sepuluh buah negara-negara termiskin di dunia. Kekeringan adalah bencana alam biasa di Niger. Ini menyebabkan sering berlakunya krisis makanan yang teruk. 63% daripada jumlah keseluruhan penduduk hidup di bawah $ 1 sehari. Tingkat celik huruf dewasa adalah serendah 15%. purata kitaran hidup disana hanya selama 46 tahun. Sejumlah orang meninggal kerana hepatitis A, diare, malaria, meningitis meningokokus dan demam tipus.

08. Republik Afrika Tengah (GDP - per kapita: $ 700)



"Pemberontak di utara Republik Afrika Tengah" 



Republik Afrika Tengah berkedudukan 171 sebagai negara termiskin. Pertanian adalah tulang belakang ekonomi yang masih belum stabil. Kitaran Hidup penduduk ialah sekitarr 43 hingga62 tahun. 13,5% dari populasi adalah pada risiko AIDS.

07. Guinea-Bissau (GDP - per kapita: $ 600)

Kedudukan Guinea-Bissau sebagai negara miskin adalah 172. Pertanian dan perikanan adalah satu-satunya tiang ekonominya. Sumber pendapatan yang masuk tidak datang dari seluruh bahagian negara.Sekitar 10% dari populasi orang dewasa adalah pada risiko HIV.
06. Union on the Comoros (GDP - per kapita: $ 600)


Pertumbuhan penduduk dan pengangguran pada peringkat tinggi bertanggungjawab untuk ekonomi miskin Kesatuan Comoros. Kepadatan Penduduk pada peringkat 1,000 per km persegi di kawasan pertanian boleh menyebabkan krisis lingkungan. Sumbangan Pertanian untuk GDP adalah 40%. Rendahnya tingkat pendidikan telah meningkatkan tahap angkatan kerja. Ekonomi terutamanya bergantung pada geran luar negeri.
05. Republik Somalia (GDP - per kapita: $ 600)

"Enam belas juta orang di Afrika timur yang memerlukan bantuan makanan dan ancaman kelaparan yang teruk, menurut laporan FAO terbaru di Makanan Supply Situasi dan Tanaman Prospek di sub-Sahara Afrika." 
Pertanian adalah asas ekonomi Republik Somalia di Tanduk Afrika. Nomad dan semi-nomad terdiri daripada sebahagian besar penduduk. Pemeliharaan ternak merupakan sumber utama mata pencaharian bagi mereka. Industri pertanian kecil memberi sumbangan 10% terhadap KDNK.
Tidak adanya negara selama lebih dari 13 tahun telah membuat tidak mungkin pelaburan apapun di depan umumstruktur. Dianggarkan bahawa sekitar 72% dari penduduk Somalia tidak mempunyai akses terhadap perkhidmatan kesihatan asas dan sistem kesihatan dalam runtuhan "-. Abdisalla 

04. Kepulauan Solomon (GDP - per kapita: $ 600)


Kepulauan Solomon adalah sebuah negara di Melanesia. Perikanan memegang ekonomi nasional. Di atas 75% dari kelas pekerja, terlibat dalam penangkapan ikan. Kayu adalah produk utama untuk eksport sehingga tahun 1998. Minyak kelapa sawit dan kopra adalah tanaman penting untuk eksport. Kepulauan Solomon yang kaya akan sumber daya mineral seperti seng, timah, emas dan nikel.
03. Republik Zimbabwe (GDP - per kapita: $ 500)

"Ekspresi wajah kanak-kanak ini menggambarkan satu juta hal, lemah kerana kelaparan dan terlalu miskin untuk kasut sendiri atau mempunyai baju untuk dikenakan. Ini semua kerana tiran yang mereka sebut presiden. Sebuah negara yang indah hancur kerana satu keserakahan 
Republik Zimbabwe terletak antara Limpopo dan sungai-sungai Zambezi di bahagian selatan Afrika. Ekonominya mengalami penurunan kerana kekurangan bekalan, inflasi melonjak dan kekurangan devisa. Zimbabwe penglibatan di Republik Demokratik Congo kiri ekonominya rapuh. Konsekuensi terburuk terhadap ekonomi adalah  disebabkan pengangguran yang setinggi 80%.

pada 5 Mei 2008. Mata wang Zimbabwe meningkat ke rekod 25 juta dolar untuk satu dollar AS tunggal... bayangkan... (100 000 000 000).... siapa yang memiliki satu dolar US sudah boleh menjadi jutawan di sana...
02. Republik Liberia (GDP - per kapita: $ 500)



Republik Liberia di pantai barat Afrika adalah salah satu dari sepuluh negara termiskin di seluruh dunia. Sebuah penurunan eksport komoditi, penerbangan dari banyak pelabur dari negara, eksploitasi sumber daya yang tidak adil terhadap berlian negara, pendarahan dan perang selama perang sivil pada tahun 1990 membawa ekonomi negara itu jatuh merudum.hutang luar negeri juga lebih daripada KDNK.

01. Republik Congo (GDP - per kapita: $ 300)

Republik Congo di Afrika Tengah adalah yang terakhir di bahagian bawah tumpukan ekonomi.Penyusutan mata wang Franc Zone, sangat tingginya kadar inflasi pada tahun 1994, letusan perang saudara, dan kelanjutan dari konflik bersenjata dan merosot harga minyak pada tahun 1998 merobohkan ekonomi negara. 


semoga negara Malaysia terus aman dan damai......

0 comments:

addddd

Followers

izuhi One Line Description Avatar Logo new theme by izuhi... thanks to bloger :-p

Blogger Buster LogoSmashing Logo© izuhi.